Strategische Onboarding is de makkelijkste, snelste én goedkoopste manier om uw winst, bedrijfsdoelstellingen en dus de continuïteit van uw organisatie zeker te stellen!
Voor nu en in de toekomst bent u als ondernemer immers in hoge mate afhankelijk van uw medewerkers, het belangrijkste kapitaal van uw bedrijf. Niet de computers of machines. Of het geld op uw zakelijke rekening. Het zijn uw mensen met wie u winst, continuïteit en het behalen van doelstellingen zeker stelt.
Omdat Onboarding nog tamelijk in de kinderschoenen staat, laat staan Strategische Onboarding, beginnen we met de belangrijke verschillen tussen introductie, Onboarding en Strategische Onboarding.
Onboarding of de socialisatie van nieuwe medewerkers gaat verder dan een eenvoudige introductie tot de werkplek, functie en collega’s. Onboarding verwijst naar het mechanisme waardoor nieuwe medewerkers de nodige kennis, vaardigheden en gedrag verwerven om insiders te worden binnen de organisatie. In een Onboarding traject is ook aandacht voor praktische zaken, zoals benodigde hulpmiddelen en gereedschappen; en gaat het om de bedrijfscultuur, het netwerken, strategie en talentenmanagement, naast aandacht voor het leren kennen van de huidige functie en compliance. Het doel van Onboarding is niet alleen om ervoor te zorgen dat de werknemer zich zo snel mogelijk thuis voelt in de organisatie en daardoor sneller productief is, maar ook om ervoor te zorgen dat werknemers minder snel vertrekken.
Strategische Onboarding is (nog) meer gericht op de lange termijn, op het beheren van uitkomsten; door vooraf te analyseren, keuzes te maken, te monitoren & benchmarken en daar waar nodig bij te sturen om zodoende, met zoveel mogelijk zekerheid, het pad naar succes te bewandelen. Strategische Onboarding maakt het traject kortom meetbaar, beheersbaar én voorspelbaar. Onderstaand de belangrijkste kenmerken van Strategische Onboarding.
Diagnose
Het vertrekpunt is een diagnose, te beginnen met het in kaart brengen van de huidige introductieperiode van uw nieuwe medewerkers, het achterhalen van tekortkomingen en wat de oorzaken hiervan zijn om vervolgens oplossingen voor te stellen welke zoveel mogelijk aansluiten op uw (strategische) doelstellingen, mogelijkheden en uw budget.
Meten is weten
Bij Strategische Onboarding wordt in de diagnosefase, op basis van een scala aan ratio’s en kencijfers, een 0 meting gedaan welke de status van de huidige introductieperiode markeert. Gedurende het hierop volgende jaar worden deze cijfers, tijdens de uitvoering van het Strategisch Onboarding programma, structureel gemonitord en gebenchmarkt om eventueel bij te sturen én het succes van het nieuwe programma meetbaar te maken, in combinatie met enquêtes en diverse andere vormen van feedback. Onderdeel van de diagnosefase is de financiële analyse: wat kost het huidige verloop en wat gaat Strategische Onboarding opleveren?
Ontwerpen van een plan
De diagnose resulteert in een blauwdruk welke, in het kader van context, de duur van minstens een jaar heeft of een complete business cyclus waarin nieuwe medewerkers, verdeeld over 4 fases, ingewijd worden in de vier boven genoemde pilaren; cultuur, netwerk, strategie en persoonlijke ontwikkeling.
Administratieve organisatie
Een Onboarding programma kan nog zo goed zijn; als betrokkenen echter geen duidelijke taken, verantwoordelijkheden, rollen en instructies hebben gekregen, is Onboarding gedoemd te mislukken. Aan Strategische Onboarding ligt een effectieve administratieve organisatie ten grondslag zodat iedereen weet wat hij of zij wanneer en waarom moet doen. Beheren & controleren en eventueel bijsturen op basis van een geautomatiseerd systeem met één eindverantwoordelijke, die een totaaloverzicht heeft én kan ingrijpen indien noodzakelijk.
Flexibiliteit
Niet iedereen is hetzelfde. Er zijn verschillen in functie, opleiding en ervaring. Dat vraagt om trajecten die op de persoon afgestemd zijn. Want niemand is hetzelfde.
Iedereen doet mee
Bij Strategische Onboarding is (bijna) iedereen betrokken; directie, management en alle overige medewerkers. Er is begrip en wil om nieuwe krachten efficiënt en effectief in de organisatie op te nemen. Iedereen draagt een steentje bij en Onboarding is niet exclusief een verantwoordelijkheid van HR. Er is volop ruimte om feedback te geven en te krijgen.
Een duidelijke definitie van succes
Strategische Onboarding zal altijd koersen op verbetering van het verloop én de productiviteit, uitgedrukt in percentages en in geld. Wat zijn de financiële consequenties van het huidig verloop en wat gaat Strategische Onboarding opleveren? Wat zijn de overige doelen welke voortkomen uit de diagnose fase en worden deze gehaald? (Meten is weten!)
Conclusie
De aanpak van Strategische Onboarding is te vergelijken met de kernprocessen van uw bedrijf, daar waar u uw geld mee verdient en waarvan u te allen tijde “in control” wilt zijn. Het zijn de processen waarvoor uw medewerkers duidelijke taken & verantwoordelijkheden en instructies hebben gekregen, waarvan u constant en op ieder moment een statusoverzicht wilt zien en waaraan een gedegen administratief- en geautomatiseerd proces ten grondslag ligt. Uw kwaliteitssysteem heeft het, uw sales proces heeft het. Waarom dan niet voor uw nieuwe medewerkers?
Tot zover de verschillen tussen de introductie, Onboarding en Strategische Onboarding
In het volgende blog wordt ingegaan op de noodzaak van Strategische Onboarding en het blootleggen van een immens grote financiële waarde; de Onboarding marge.