Waarom Strategische Onboarding?
- Voor de realisatie van uw doelstellingen, winst en dus de continuïteit bent u, net als iedere andere werkgever, in hoge mate afhankelijk van uw belangrijkste kapitaal: uw medewerkers
- De arbeidstekorten blijven oplopen, talent wordt nog schaarser, verloop is erg kostbaar en een structurele aanpak levert ongekende financiële voordelen op: klik voor een voorbeeld
Wat is Strategische Onboarding?
Strategische Onboarding is een structureel programma om medewerkers te boeien, binden en te behouden voor uw organisatie. Een proces waarin u, als werkgever, in control bent, net als bij de uitvoering van uw kernactiviteiten, op basis van een goede diagnose en betrokkenheid van iedereen. Een proces waarvan het succes van tevoren gedefinieerd én meetbaar is.
Strategische Onboarding zorgt voor gemotiveerde, enthousiaste, betrokken, én gelukkige medewerkers. Werknemers die daarom succesvoller zijn. Voor zichzelf én voor uw bedrijf. Het zijn deze ingrediënten die zorgen voor meer “plakkracht” (retentie) én productiviteit. Zo simpel is het.
Doelstelling
Strategische Onboarding richt zich altijd op:
- Het verlagen van het verloop (in Nederland was het verloop in 2018 onder vaste medewerkers 6,4%)
- Uw verloopmix, de verhouding tussen het aantal medewerkers dat u graag ziet vertrekken en de medewerkers die ongewenst uw organisatie verlaten
- Het sneller productief maken van medewerkers
- Het meer productief maken van medewerkers
Het resultaat van deze vier elementen is een immense, verborgen waarde: de Onboarding Marge*.
*de combinatie van een lager verloop, een betere verhouding tussen ongewenst en gewenst verloop én een snellere en hogere productiviteit. T.o.v. de huidige kosten van verloop is er altijd een streven deze kosten met minstens 20% omlaag te brengen
Goede resultaten!
Optimale Onboarding programma’s hebben één leidende doelstelling: het maximaliseren van de productiviteit per medewerker. Medewerkers die maximaal produceren, zijn gemotiveerd, betrokken, verlagen het verloop en verhogen de retentie.
Onboarding werkt als een vermenigvuldiger/ multiplier op de belangrijkste variabelen die bijdragen aan de aan de prestaties van medewerkers. Wat zijn die variabelen die bepalend zijn de contributiemarge per medewerker?
- Mogelijkheden (capability), de combinatie van intelligentie en vaardigheden, inclusief het vermogen om te ontwikkelen en verbeteren op deze eigenschappen. Er is altijd ruimte om intelligentie en vaardigheden verder te ontwikkelen door opleidingen en aanmoedigingen.
- Context is de achtergrondinformatie van de organisatie in breedste zin en is veel meer dan weten wie de baas is en wat er gedaan moet worden. Het is het diepere begrip van de missie, doelstellingen, de strategie, de concurrentie, regulering, klanten en hun behoeften, beschikbare bronnen en het businessmodel om de strategie uit te voeren, de cultuur, kortom hoe er zaken gedaan worden. Hoe beter het begrip over het domein waarin de organisatie werkt, des te meer waarde kan de individuele medewerker toevoegen aan de organisatie.
- Netwerk is de combinatie van de interne en externe relaties die relevant zijn voor het bedrijf, functie en taken van de nieuwe medewerker. Hoe beter de relaties binnen en buiten het bedrijf des te groter de kans op succes wanneer zich een onverwachtse situatie voordoet, een nieuwe opdracht wordt toegewezen of een onbekend verzoek wordt gedaan. Omdat je dan immers weet bij wie je kunt aankloppen.
- Drive is simpelweg de wil om een uitblinker te zijn. Het is een combinatie van ambitie, ondernemerschap en verbinding met de organisatie. Ambitie geeft de energie om de beste te willen zijn, ondernemerschap geeft de moed en de wil om iets anders op te offeren, verbinding is de mate waarin men geeft en gemotiveerd is om te presteren in het voordeel van de organisatie
Last but not least; het werkt!!