In deze bijzonder corona tijd is thuiswerken voor veel medewerkers noodgedwongen “normaal” geworden. Voor velen was het tot voor kort niet, of nauwelijks mogelijk. Laat staan dat weken aan een stuk niet op kantoor werken bespreekbaar was. Vaak omdat de werkgever het niet van harte ondersteunde.
Wat betekent deze rigoureuze omslag voor de organisatie en de medewerkers?
De corona crisis zorgt bij medewerkers voor onzekerheid. Hoe ziet de toekomst van het bedrijf eruit, blijft mijn baan behouden. Door de omstandigheden worden oude gewoontes of afspraken overbodig, wat houdt dat in voor het takenpakket en verantwoordelijkheden?
Maar ook de thuissituatie, hoe gaat men om met het thuiswerken, wat betekent het vele thuis zijn voor de gezinsleden. Privé en zakelijk liepen al steeds meer in elkaar over, nu is de scheidslijn nog verder vervaagd.
De onzekerheid en het combineren van werk en privé maakt het meer dan eens noodzakelijk dat je als leidinggevende betrokkenheid toont. Dagelijks op een persoonlijke en interactieve (video conference) manier contact onderhouden is van groot belang. Met elkaar bepalen wat er verwacht wordt, maar ook ruimte voor het delen van lief, leed en humor.
Bij Afas in Leusden hebben ze het op een bijzonder goede manier opgepakt. Door veel te communiceren met de medewerkers is er in de afgelopen weken meer innovatie en creativiteit geweest dan anders in een half jaar. Een mooi voorbeeld van hoe in een lastige periode mooie dingen tot stand komen door met elkaar in gesprek te gaan.
Hoe bevorder je de betrokkenheid vanuit jouw rol als manager? Stuur berichtjes met ontspanningsoefeningen, moedig mensen aan om een rondje te lopen om de benen te strekken en plan met elkaar een dagelijks online koffiemoment. En heb je ook al gedacht aan een online vrijdagmiddag borrel? Leuk om dit te doen ter ontspanning en vermaak, maar nog interessanter investeer juist nu in kennisdeling. Deel online kennis met de medewerkers, faciliteer een online innovatie box waarin medewerkers hun ideeën en creativiteit achter kunnen laten. Bespreek ook met elkaar of het bedrijf in tijden van crisis en onder “normale” omstandigheden ethisch handelt in de ogen van de medewerkers.
Toon betrokkenheid, blijf in gesprek, hoe ziet de werknemer zijn toekomst op een termijn van 2 tot 5 jaar. Wat heeft iemand nodig om de beste in zijn vakgebied te worden. En hoe kun jij daarbij helpen? Door het gesprek aan te gaan krijg je heel veel waardevolle informatie. Maak hier gebruik van om in contact te blijven met je medewerkers en je betrokkenheid te blijven tonen. Je wilt nu immers niet dat mensen ongewenst je organisatie verlaten. De kosten van een vertrek bedragen per medewerker al snel 50 tot 250k per medewerker. Juist nu is het de tijd om energie te steken in betrokkenheid en ontwikkeling van medewerkers.
En toon als manager je betrokkenheid door een handgeschreven kaartje te sturen of een kratje met lokale producten te laten bezorgen. Leuk om te krijgen, maar ook als bedrijf om je maatschappelijke betrokkenheid te tonen richting de lokale winkeliers.
Hiermee neem je niet alle onzekerheden weg, maar door intensief contact wordt de betrokkenheid van de medewerkers vergroot en zorg je voor continuïteit en toekomstbestendigheid van het bedrijf. Je taak als werkgever en manager houdt namelijk niet op bij het faciliteren van thuiswerken. Juist nu is verbondenheid en betrokkenheid van essentieel belang.
Blijf gezond en investeer elke dag in betrokkenheid met je medewerkers.